Vascular Access Board Certification (VA-BC) experience

Hned na úvod je nutné vysvětlit, o co se tady jedná 🙂 Co je americká zkouška VA-BC? Jedná se o zkoušku, pořádanou VACC (VASCULAR ACCESS CERTIFICATION CORPORATION). VA-BC standardizovaným způsobem měří znalosti a schopnosti zdravotníků, kteří mají jako specializaci cévní vstupy. Odkaz na jejich stránky sdílím zde>>.

Certifikaci je možné získat dvakát do roka během června a prosince v USA, Kanadě a v mezinárodních testovacích centrech. U nás v Česku se testuje v Praze v testovacím centru, kde nabízejí všechny zkoušky zprostředkované Prometricem. Zkoušku je možné složit pouze v angličtině a reflektuje klinické zvyklosti z USA. A jak jsem si na vlastní kůži zkusila, může to být docela zádrhel 🙂

V zahraničí je zkouška pro členy cévních týmů častá, jak je např. vidět na přehledu tvůrců guidelinů INS 21.

Pokud zkoušku složíte, obdržíte certifikát, který je platný po dobu 3 let a máte oprávnění si za jméno dát VA-BC.

Z čeho byla zkouška složena?

U VA-BC se odpovídá na 150 otázek po dobu 2 a půl hodin, pokud si to správně pamatuji. 15 minut před zkouškou je prezentace informací o zkoušce a co očekávat. Hodnocených je ale pouze 125 zodpovězených otázek.

Každá otázka má jednu správnou odpověď a vybírá ze ze 4 odpovědí. Typy otázek jsou:

  • RECALL – hodnotí se schopnost vybavit si naučené specifické informace
  • APPLICATION – hodnotí se schopnost porozumnět, spojit si souvislosti a aplikovat své vědomosti na novou nebo měnící se situaci
  • ANALYSIS – hodnotí se schopnost analyzovat a spojit si informace k určení řešení anebo zhodnotit přínosy zvoleného řešení

Celá zkouška je pak rozdělena do 4 hlavních okruhů s mnoha podtématy:

  • CLINICAL KNOWLEDGE AND APPLICATION (klinické znalosti a jejich aplikace)
  • INTERPERSONAL AND COMMUNICATION SKILLS (interpersonální a komunikační schopnosti)
  • PROFFESSIONAL DEVELOPMENT (profesní růst/vývoj)
  • LEGAL AND ETHICAL CONSIDERATIONS (právní a etické otázky/ úvahy)

Největší fokus je na první okruh, tedy ze 65ti %.

Jaká byla moje příprava?

Já měla naštěstí zaplacený přípravný kurz s Infusion Knowledge, Inc.   Ten nám byl doporučen kolegyněmi z Británie. A dnes už vím proč, byl opravdu super. Z nabídky jsem si vybrala on-line kurz přímo zaměřený k přípravě na VA-BC vedený Kay Coulter, RN, CRNI, VA-BC. Ukázalo se, že Kay je velmi zkušená a nabídla velké množství informací, které se při zkoušce ukázaly jako opravdu potřebné. Ona dělá také poradenství jako LEGAL NURSE CONSULTANT, tak tam dávala cenné zkušenosti ohledně soudních sporů souvisejících s tématem cévních vstupů. Dost jich souviselo s poraněním nervů. V průběhu celého kurzu stále opakovala mantru LISTEN TO YOUR PATIENT (naslouchejte svému pacientovi)! Jednalo se o její hlavní radu ve smyslu, jak se vyhnout problémům nebou soudním sporům. Tohle dost souvisí, s tématem PATIENT EMPOWERMENT, o kterém jsem dost slyšela na mezinárodním kongresu MACOVA 22 a píšu o tom zde >>. K celému kurzu byla poslaná učebnice, takže jsem si mohla vybrat formu učení podle aktuální nálady.

Časová náročnost přípravy byla poměrně náročná. Hlavně proto, že jsem nevěděla, co od zkoušky čekat a neměla jsem se moc koho zeptat.

Jaká byla moje zkušenost z testovacího centra a průběhu zkoušky?

Na tuto zkoušku jsem jela do Prahy do počítačové školy Gopas, kde je možné složit zkoušky, na které se přihlašuje přes Prometric.

Když jsem tam přijela, tak jsem byla překvapená, jak velký je to prostor s mnoha učebnami. Byl tam velmi příjemný personál. Před samotnou zkouškou jsem musela sundat hodinky, náramky, náušnice. Je to prý z důvodu, aby někdo nevynášel obsah zkoušek. Paní zajímalo, jak zkouška vypadá, protože ji u nás v Česku ještě nikomu nespouštěla. To mě vůbec neuklidnilo 🙂

Test naštěstí začínal 15ti minutovým shrnutím informací o zkoušce. Při tom jsem si zvykla na pocit, že tam vůbec sedím 🙂

A pak už jsem jela otázku po otázce až do cíle 🙂

A co jsem se naučila?

  • NIKDY se nenechat unést pocitem, že času je dost – měla jsem k tomu sklony a pak mě to dohnalo 🙂
  • všímat si pouze SVÉ zkoušky a myšlenky na to, kdo další je v místnosti a co za zkoušku asi dělá si nepouštět do hlavy 🙂
  • nepanikařit, když něco nevím; naopak jít v klidu dál a k otázce, která vyžaduje více času se vrátit později
  • odporostit se od výsledku zkoušky – nepřemýšlet nad tím, co komu řeknu, když to projedu 🙂 jen to zabírá čas a ničemu to nepomáhá..
  • že kulturně podmíněné otázky typu co by americký člen cévního týmu chtěl pro svůj profesní rozvoj mohou být zapeklité 🙂

Po zkoušce jsem hned na chodbě zjistila, že jsem to zvládla. Radost byla, ale taky to byla šílená úleva 🙂

No a jako bonus k certifikátu mi přišla elektronická badge, kterou si zřejmě můžu přidat k emailu do podpisu, asi se to tak dělá 🙂

Doufám, že se vám informace v tomto článku líbily. Ráda od vás uslyším zpětnou vazbu na IG nebo FB Angličtina pro sestry.

Pokud chcete pár tipů na zlepšení zdravotnické angličtiny, stáhněte si eBook zdarma zde>>

Konečně jsem také vytvořila eBook 99 VERBS, který nabízí 99 anglických sloves, které na směně využije každá zdravotní sestra, informace o něm najdete tady>>.

Jsem zdravotní sestra s mezinárodním vzděláním i pracovní zkušeností. Již dlouhou dobu je zdravotnická angličtina běžnou součástí mého profesního života. Sdílením svých znalostí pomáhám zdravotníkům na jejich cestě k lepší znalosti odborné angličtiny. Můj příběh si přečtete zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.